Assalamualaikum,
Disni saya ada satu permasalahan,bolehkah kita menampal ayat al-quran di cermin kereta atau dalam kereta seperti yang biasanya kita nampak seperti ayat kursi,doa naik kenderaan dan lain-lain.saya ada dapat satu email yang mengatakan tidak boleh,diharap ustaz dapat memberikan jawapannya.
Sekian.
:wassalam
Jawab
Hal ini merupakan hukum-hukum fiqih yg baru kerana perkara ini tidak ujud di zaman silam kerana tiada teknologi canggih lagipun tidak menasabah menampal stiker di punggung unta atau kuda!
Maka ia dikembalikan kepada maslahat dan mafsadat (kebaikan dan keburukan) hasil dari tindakan penampalan stiker itu dan NIAT penampalnya.
Alasan orang yg menegahnya ialah kerana faktur berikut:
1. terjatuh dalam perbuatan bid'ah kerana tiada contoh sebelumnya dari salaf.
2. ditakuti ayat2 suci itu dihina dan diapa-apakan oleh orang kafir ketika kenderaan itu diservis atau dibaiki
3. fitnah kepada non-muslim bila pemandu yg ada sticker itu memandu dgn cara yg bahaya dan tidak beretika di jalanraya
4. riak dan ujub
Alasan orang yg membolehkan ialah:
1. sebagai syi'ar Islam
2. saluran dakwah
3. menzahirkan dia adalah pemandu beragama Islam kepada pemandu yg lain
Maka buat masa ini saya memilih sticker yg baik dilekatkan ialah sticker promosi laman web Islam spt al-Ahkam.net, islam on line (IOL), www. qaradawi.net, Jesus is the Prophet of Islam...
adapun sticker ayat2 suci tu sebaiknya dielakkan, lagipun orang Islam bukan reti nak baca arabic. Tapi kalau sticker tu hanya terjemahan spt
" the only religion accepted by God is Islam" 3:19
itulah jawapan saya kerana saya belum menemui fatwa2 resmi dalam hal ini. Mungkin syaikh kamin kita ada kot?
:aklam
Assalamu'alaikum
Sekadar menambah, Syiekh Abdul Aziz bin Baaz rh pernah ditanya mengenai hukum mengantung ayat al-quran atau membawanya didalam kereta, cuma bukanlah menampal ayat al-Quran sebagai sticker :-
ÝÃÌÇÈ ÓãÇÍÊå ÞÇÆáÇ : ÅÐÇ ßÇä ÇáãÞÕæÏ ÈãÇ ÐßÑå ÇáÓÇÆá ÊÐßÑÉ ÇáäÇÓ æÊÚáíãåã ãÇ íäÝÚåã ÝáÇ ÍÑÌ Ýí Ðáß ¡ ÃãÇ ÅÐÇ ßÇä ÇáãÞÕæÏ ÇÚÊÈÇÑåÇ ÍÑÒÇ ãä ÇáÔíÇØíä Ãæ ÇáÌä ÝáÇ ÃÚáã áåÐÇ ÃÕáÇ æåßÐÇ æÖÚ ÇáãÕÍÝ Ýí ÇáÓíÇÑÉ ááÊÈÑß ÈÐáß áíÓ áå ÃÕá æáíÓ ÈãÔÑæÚ ¡ ÃãÇ ÅÐÇ æÖÚå Ýí ÇáÓíÇÑÉ áíÞÑà Ýíå ÈÚÖ ÇáÃÍíÇä Ãæ áíÞÑà Ýíå ÈÚÖ ÇáÑßÇÈ ÝåÐÇ ØíÈ æáÇ ÈÃÓ .. æÇááå æáí ÇáÊæÝíÞ
Jawab Syiekh Ibn Baaz : "Jika niatnya sebagaimana yang dinyatakan iaitu memperingatkan orang atau mengajar sesuatu yang bermunafaat, maka itu tidaklah salah. Akan tetapi jika dia percaya bahawa ia (al-Quran) boleh melindungi seseorang daripada syaitan atau jin, maka aku tidak tahu akan asal perbuatan tersebut. Begitu juga didalam keadaan yang sama, tidak ada asasnya meletakkan Mushaf didalam kereta seseorang bagi tujuan melindunginya, dan perbuatan tersebut tidak dibenarkan. Tetapi jika seseorang itu meletakkan didalam kereta agar dia boleh membacanya kadangkala atau ada dikalangan penumpangnya boleh membacanya, maka ini sesuatu perbuatan yang baik, dan tidak ada salah melakukannya... WA" [Fataawa Islamiyyah, 4/29].
Permasalahan yang sama juga telah di jawab boleh Syeikh Hassanein Makhlouf, kata beliau :
Beliau menasihatkan bahawa :-
--------------
Fatwa diatas menyentuh tentang kebenaran membawa mushaf al-Quran atau sebahagiannya (surah2 terpilih misalnya)dengan niat peringatan, penghafalan dan pembacaan. Menjadikan mushaf sebagai barang yang boleh melindungi/memberkati mereka semasa berada didalam kereta tidak dibenarkan sama sekali. Namun demikian, sebagai kitab yang mulia, al-Quran ini hendaklah dijaga sebaik2 mungkin agar tidak dihina kedudukannya sebagai Kalam Allah swt, sumber utama syariat Islam.
Sebagaimana yang dinyatakan oleh Syeikh thtl, dengan memaparkan terjemahan ayat2 pilihan, barulah matlamat sebagai peringatan dan dakwah dapat dilaksanakan.
:aklam, wassalam
خيرالأمين